ESTE O VARSTA POTRIVITA PENTRU ALERGARE?

Jocurile Olimpice de la Beijing, din 2008, au contrazis multe teorii in ceea ce priveste varsta potrivita pentru marea performanta in alergare. In primul rand, Samuel Wanjiru, 21 de ani, a stabilit record olimpic la proba de maraton, dupa ce a castigat in 2.06:32. Tanarul alergator a anulat teoriile conform carora performanta in cadrul probei de maraton vine in jurul varstei de 30 de ani. Și ce sa mai spunem de titlul olimpic castigat tot in China de catre compatrioata noastra, Constantina Dita Tomescu, la varsta de 38 de ani? Ea a sfidat totul.

 

Extrapoland, si amatorii isi pot pune aceasta intrebare: care este varsta potrivita pentru alergare? E clar, performanta iese din discutie. Nu pot ajunge campioni olimpici, dar vor sa stie daca pot alerga la orice varsta si daca aceasta activitate ne este benefica sau nu.

 

Imbatranim si alergam?

 

Indiferent ca esti campion olimpic sau alergator amator, capacitatea aerobica scade odata cu inaintarea in varsta. Nimeni nu poate schimba faptul ca anii care se adauga vietii aduc o scadere a ritmului cardiac maxim. Formula clasica de calcul a acestui ritm este 220 minus varsta. Realitatea, insa, este ca ritmul cardiac maxim scade cu o bataie pe an. In consecinta, un alergator in varsta de 50 de ani nu va putea concura niciodata impotriva unuia de 20, cu mici exceptii.

 

Anii aduc o scadere a masei musculare si o pierdere masiva de neuroni si chiar daca organismul tinde sa se regenereze, nu poate tine pasul cu fenomenul de imbatranire. Antrenamentele incetinesc acest proces, dar nu-l opresc. Atrofia ajunge din urma orice persoana in jurul varstei de 60 de ani si loveste din plin fibrele musculare. Acesta este si motivul pentru care mai intai se pierde din viteza, nu din anduranta.

 

Un alt efect al inaintarii in varsta este incetinirea recuperarii dupa antrenament. Muschii stocheaza glicogen si in momentul in care corpul pierde din masa muscular, pierde si din rezervele de glicogen, motiv pentru care dureaza mai mult refacerea “proviziile” dupa un efort intens. Inaintarea in varsta ingreuneaza si fluxul arterial, ceea ce inseamna ca sangele nu mai ajunge cum trebuie la tesuturi, iar fibrele musculare primesc mai greu substantele de care au nevoie pentru a fi reconstruite. Toate schimbarile de care am vorbit pana acum sunt inevitabile, chiar daca fiecare personae se maturizeaza si imbatraneste diferit, in functie de stilul de viata.

 

 

Alearga si nu cerceta

 

Studiile indica faptul ca dincolo de varsta de 35 de ani performantele sportivilor profesionisti scad cu 15% la fiecare decada. Vestea buna pentru amatori este insa ca declinul incepe mai tarziu, in jurul varstei de 50 de ani, potrivit unui studiu condus de catre cercetatorul Dieter Leyk. Concluzia: continuati sa va antrenati, nu exista niciun motiv pentru care sa nu obtineti performante notabile, chiar daca ati trecut de prima tinerete. Mai mult, potrivit unei cercetari facute de British Journal of Sports Medicine, pe o perioada de cca 16 ani, in cadrul maratonului New York, timpii obtinuti de catre alergatorii in varsta de 50 de ani au fost imbunatatiti mult mai rapid decat cei inregistrati de catre alergatorii mai tineri. Lasand insa la o parte performantele sportive, alergarea, sportul, aduc un beneficiu pe care il doreste toata lumea: incetinesc imbatranirea.

 

Chiar daca nu ai facut sport toata viata, exista intotdeauna loc pentru un inceput, crede doctorul Mark Tarnopolsky, profesor in cadrul McMaster University in Hamilton. Orice (tip de sport) este mai bine decat nimic, spune doctorul. Daca nu ai fost o persoana activa in trecut, incepe sa mergi timp de cinci minute pe zi si apoi creste nivelul activitatii. Vei ajunge la performante de care nici nu tu nu te credeai in stare. Trebuie doar sa incepi.